BLOG

HOME > BLOG > DE 3D REVOLUTIE

30-03-2022 | Door Jan Willem Ebbinge

De 3D revolutie

Online is leading in marketing. De digitale transformatie slaat geen sector over.
Productvisualisatie is dan cruciaal; 3D technologie en, in het verlengde daarvan, productconfiguratie en Augmented Reality bieden de visuele experience die klanten verwachten;

40%
minder retouren
bij gebruik van 3D/AR online
BRON: SHOPIFY
200%
hogere conversie
bij gebruik van 3D/AR online
BRON: SHOPIFY
11x
hogere koopintentie
onder sitebezoekers bij gebruik van AR
BRON: HOUZZ

Waarom 3D?

Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst zijn communicatiedragers tweedimensionaal. Van kranten en boeken tot websites, televisies en smartphones. Die tweedimensionaliteit is in al die jaren nooit wezenlijk veranderd. Wat wel is veranderd is de manier waarop we met die dragers interacteren. Van het omslaan van een bladzijde tot het gebruiken van een afstandsbediening, muis en toetsenbord en in toenemende mate je stem, lichaamsbeweging of ogen.

Eyefun is ervan overtuigd dat 3D in visuele communicatie de wereld van visuele communicatie blijvend gaat veranderen en verbeteren. Waarom? Omdat het een natuurlijke en dus logische ontwikkeling is. We leven in een driedimensionale wereld. Tweedimensionale communicatie bestaat/bestond bij gebrek aan beter.

3D wordt de standaard in visuele communicatie. Het biedt een waarheidsgetrouw beeld van de werkelijkheid, met alle voordelen van dien:

  • Standaardisatie/prototyping
    Veel patenten voor bijvoorbeeld producten zijn aangewezen op uitputtende omschrijvingen van hoe iets eruit ziet, al dan niet aangevuld met foto’s of technisch tekeningen. Een digitaal 3D model sluit elke twijfel uit.
  • Marketing
    Met XR kunnen doelgroepen producten levensecht ervaren in hun eigen omgeving. Bovendien kan je een digitaal 3D model op alle mogelijke manieren afbeelden/renderen. Dat scheelt veel fotografiekosten.

Waarom productconfiguratie?

Personalisatie en maatwerk zijn niet nieuw. Uw klanten zijn eraan gewend een product te kunnen samenstellen volgens hun specifieke wensen. Productieprocessen zijn inmiddels in staat maatwerk te leveren, waar ook ter wereld. Waar het tot nu toe aan ontbrak, is een directe visualisatie van hoe een keuze er in werkelijkheid uitziet. Met een 3D productconfigurator ziet men direct het verschil tussen kleur- of materiaalkeuze. Alle variabelen zijn mogelijk. Natuurlijk is dat een logische ontwikkeling.

Waarom AR?

AR maakt het plaatje compleet; hoe past het product dan in mijn omgeving? Is het niet te groot of te klein? Moet ik niet toch een blauwe nemen? De techniek van Augmented Reality is nog relatief nieuw, maar ontwikkelt zich snel. tegenwoordig hebben klanten geen app meer nodig om een product in hun eigen omgeving te bekijken. Bovendien is het nu al mogelijk om de configurator aan het AR-model te koppelen. Je wilt toch zien wat je koopt?

Wat zijn de consequenties?

De digitale transformatie in marketing/productvisualisatie zorgt voor een revolutie in customer experience. Het verhoogt de conversiecijfers en verlaagt kosten in meer dan een opzicht: dat is terug te zien in een significante afname in het aantal retouren (tot wel 40%) en minder fysieke retail vierkante meters (minder showrooms nodig). Dat zijn serieuze besparingen. Daar komt nog bij dat een afname in logistieke verplaatsingen van zowel producten als klanten het milieu ten goede komen.

Muurmeesters

Een concreet voorbeeld van een 3D productconfigurator icm AR is Muurmeesters.nl
Muurmeesters maakt het mogelijk je favoriete schilderij dagelijks aan je eigen muur te bewonderen. Met een Muurmeester kun je genieten van de unieke werken van Hollands grootste Meesters. Je kunt zelf de maat kiezen van je Muurmeester, wat het doek nog unieker maakt.

Maar hoe groot is zo’n werk nu eigenlijk? En past het boven de bank? Samen met Muurmeesters ontwikkelde Eyefun een AR-configurator, waarmee je je Muurmeester op elk gewenst formaat en in verschillende lijsten virtueel alvast aan je muur kan hangen.

“Het was een spannende stap om AR te implementeren op onze vernieuwde website maar het proces met Eyefun verliep soepel  en snel. Eyefun gaf ons vertrouwen door mee te denken en ons voortdurend op de hoogte houden. We zijn nu al trots op al die muren waar straks visueel onze Muurmeesters op pronken!"

Sylvia Kieft - Muurmeesters